skolavslutningen i kyrkan.

Jag tror helt ärligt, att det bara är här i Mönsterås som skolavslutningen INTE ska vara i kyrkan. Jag vet inte hur många eller om det ens är någon från någon annan del av Sverige som läser min blogg, men våran skolavslutning ska iaf inte vara i kyrkan iår.

Anledningen?
Jo, för enligt Sveriges riksdag så får det inte förekomma bön, välsignelse eller trosbekännelse under skolavslutningen. 

Hallå?! En skolavslutning ska vara i kyrkan. Det ska vara psalmer. Det ska vara en dryg präst som står där vid altaret och pratar om sin livshistoria. Det ska vara kyrklockor som ringer. Det är det som gör skolavslutningen till en redig skolavslutning och det kallas Tradition. En vanlig svensk tradition. Som det längre inte är. Åh, blir så sur.
Bara för att man går i kyrkan en gång, betyder inte det att man helt plötsligt blir kristen. Och när dem säger en bön, eller något annat religiöst, så lyssna inte då? Hur svårt kan det vara.
Förstår inte heller varför Sveriges riksdag har kommit fram till detta. Vi bor i Sverige, vi är kristna. Så varför får vi inte ha böner, välsignelse eller trosbekännelse? Visst, Sverige är mångkulturellt, men det ska väl inte stå i vägen för våran egan kultur, våra egna traditioner och speciellt inte våran tro. Personligen så struntar jag i om det är några religiösa inslag på skolavslutningen. Det stör mig ingenting om det inte är det, utan det som stör mig är att kyrkoheden här i Mönsterås har beslutat att inte ta bort det och vill inte använda kyrkan som bara en "lokal". Men det går finfint för krungårdseleverna.
Men vi från Parkskolan, vi ska sitta i sporthallen på träbänkar och kolla ut på en stor yta med en massa färglada ränder hit och dit, INTE OKEJ. Så fult, så rått och absolut inte samma känska. Antingen så skiter jag i den helt och hållet, eller så går jag dig i mjukiskläder.. eller så går jag dit i en vanlig fin klänning osv, och låtsas som om allt är "helt perfekt". Det är 9.an jag slutar, såklart ska det förbjudas att ha den i kyrkan då.

Och en annan sak som stör mig så förbannat på är att såfort man öppnar munnen om att detta är FEL, så är man rasist. Så fort man säger att man stör sig på utlänningar som förstör så är man rasist. Så fort man säger något negativt om utlänningar, så är man rasist. Vad man än säger om utlänningar så är det fel och man är dum i huvudet.
Bara för att vi (och med vi menar jag mig och mina vänner + andra som tycker som oss) tycker att detta är fel och vill ha den i kyrkan, så är vi rasister och hatar precis alllllt och alla som inte är svenskar.
Jag har aldrig nervärderat utlänningar och kommer aldrig göra, för dem är människor precis som jag men jag blir så irriterad när våran kultur och tradition ska ändras pga. av att alla inte har samma religion som vi kristna har.
Vi är i Sverige och exakt därför så är det inte konstigt att det ingår  bön, välsignelse och trosbekännelse.
Det finns något i Sverige som kallas för yttrandefrihet, vilket betyder att jag får säga och tycker precis som jag vill. Och bara för att jag säger detta, så är jag inte rasist. Nu vet ni det, så ni slipper påpeka det nu.

Jaja, det va det jag ville få sagt.

Kommentera gärna vad NI tycker om detta.


Kommentarer
Postat av: natalie.

Helt rätt Amanda!

Håller med.

+ att utlänningarna är rasistiska mot oss igentligen, om någon råkar säga Neger (inte till någon utan bara rakt ut.) så blir det ett jääävla liv, med polisanmälningar osv.

Men om någon utlänning säger jävla svenne, eller klankar ner på oss. Vad händer?

JO, dom får gratis körkort och kräver att få ändra hela våra traditioner och allt.

Dom ska ha det så jävla mycket bättre än oss. Vilket jag stör mig på.

2012-05-09 @ 18:05:09
URL: http://naataalie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0